Setari Cookie-uri

Incursiune in arhitectura: stilul Art Nouveau

Daca Renasterea a reluat principiile clasice, Art Nouveau-ul este cel care a dat dovada de originalitate, refuzand legile de compunere anterioare lui. Inca de la mijlocul anilor 1890, se impune un stil artistic nou, ce este considerat in prezent ca fiind o miscare artistica ce a creat puntea de legatura cu un curent de o mare anvergura, modernismul secolului XX.

In arhitectura, pentru a evidentia mediul inconjurator, verdele plin de viata al peisajului inconjurator in care cladirile erau amplasate, s-a inlocuit banala piatra cenusie cu tigla rosie si caramida, iar materialele precum fierul sau sticla colorata sunt promovate. Se cauta o concordanta intre exteriorul si interiorul locuintelor, obtinerea armoniei perfecte intre mediul natural si arhitectura, intre obiectele de mobilier, tapet si intregul ansamblu decorativ. Interioarele insufla o atmosfera dinamica, vivace, culori precum verde-ultramarin, auriu sau albastru-paun inlocuind griurile si marourile sumbre ale vremii respective. Obiectele decorative, in general, erau realizate din sticla, in culori pastelate, domeniu in care s-au facut remarcati Emil Gallé si Louis Tiffany. In arhitectura si design de mobilier, nume sonore precum Victor Horta, Henry van de Velde, Gaudi sau Hector Guimard impresioneaza prin operele sale.

Daca in Anglia, Belgia, Germania sau Olanda Art Nouveau insemna decoratiuni cu elemente florale si animale stilizate, atent studiate, in Franta presupunea infrumusetarea formelor cu ornamente sculptate, care sa prezinte piesele la adevarata lor valoare, pastrand, insa, delicatetea si rafinamentul florilor. Acestea din urma sunt interpretate in nenumarate moduri, artistii reusind si dand dovada de fiecare data de o iscusinta aparte. Operele lor evoca o poetica deosebita, ce apartine reveriei, iar lumina si umbra, aduse in prim plan, capata materialitate, conturand o imagine sculpturala. Birourile, scaunele, mesele, paturile si dulapurile au picioare rotunjite, in forma de planta, interioarele sunt puternic accesorizate cu bibelouri, figurine, vaze decorative din ceramica si sticla, oglinzile au rame flamboaiante, sculptate, semineele sunt incadrate cu fatade din caramida sau tigla smaltuita, cupru sau onix, in vreme ce sistemul de iluminat cunoaste o culminanta revolutie, avand abajurul din sticla opaca, ce imita jadul, onixul si alte pietre rare.

Artistii acelei vremi s-au preocupat de realizarea unor tapiserii somptuoase si rafinate, tapete extraordinare, cu motive florale stilizate si foarte amanuntite, abordand o paleta cromatica pastelata, dar, in acelasi timp, indrazneata, in vreme ce afise minutios realizate, in culori puternice si desene explozive impanzeau orasele, nume precum Alphonse Mucha sau Jules Chéret fiind doar cateva exemple. Mai mult de atat, curentul si-a facut simtita prezenta si in lumea modei, iar arta bijutiera este reprezentata de Lalique.

Imagini:
Dalbera
Un articol de Ana Marin
Citește și:

Kudika
28 Iunie 2010
Echipa Kudika
Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.