Setari Cookie-uri

Arhitectura moderna si natura

In mod general, modernismul e considerat antitetic naturii, lumea naturala si diferentele regionale fiind ocupate de un raspuns purist si universal fata de tehnologie si socialism.

Peisajul natural, izolat de volumul cladirii, devine un obiect pentru contemplare din spatiile interioare si de pe acoperis; iar cladirea, privita de la distanta, apare precum o masinarie extraterestra.
Opera lui Le Corbusier a fost profunda, contradictorie si insufletitoare. Aspectele intuitive, mitologizante si poetice ale operei sale, cele care se adresau relatiei omului cu natura, au fost devalorizate si ignorate prin eforturile ulterioare de a face din diversitatea creativa a Modernismului, o arhitectura omogena, care a evoluat in ceea ce se numeste Stilul International. Abia in zilele noastre, complexitatea operei sale, multitudinea surselor si inspiratia provenita din natura, a fost recunoscuta si influenta asupra unei noi generatii de arhitecti, simtita.
Alvar Aalto
Opera arhitectului finlandez, Alvar Aalto (1898-1976), constituie produsul unui punct de vedere personal si unic asupra relatiei dintre om, tehnologie si natura.
Aalto, desi a fost din punct de vedere intelectual un modernist, si-a gasit inspiratia, pentru proiectarea cladirilor sale, in locul unde s-a nascut, a fost crescut si a muncit. Acest simt al atasarii de un singur climat, cultura si economie, constituie un aspect esential al modului de gandire "verde" in arhitectura de azi.
Frank Lloyd Wright
Arhitectul american Frank Lloyd Wright (1869-1959), nascut si crescut in Wisconsin, nu a fost constrans de principiile Modernismului european. El si-a creat propriul drum inspirandu-se din sursele si gandirea zonei de unde provenea. Arhitectura pe care Wright a dezvoltat-o, este deseori numita "organica". Termenul de "organic" este destul de problematic, fiind folosit de diversi critici in momente diferite, pentru a rezuma, atat o stare de spirit in arhitectura, cat si o prezenta fizica. In anul 1914, Wright a explicat acest termen: "prin arhitectura organica, ma refer la ideea unui ecou poetic si intuitiv al naturii, intensificat prin trecerea timpului". In gandirea sa cuvantul cheie il constituie "goticul" acesta fiind echivalentul pentru "organic" si "natural". El cere artei si arhitecturii moderne sa se intoarca la "spiritul gotic". Stilul organic al spiritului gotic este natural precum o floare; acesta trebuie sa se dezvolte din necesitatile locuitorilor, din materiale naturale si din trasaturile naturale ale peisajului.
Este semnificativ faptul ca atunci cand sunt descrise cladirile lui Wright, ele sunt insufletite. Astfel, acestea "imbratiseaza peisajul", "solicita" atentia si "seduc" simturile. Acest simt pentru antropomorfic a constituit o sursa de inspiratie pentru generatia imediat urmatoare, dezvoltandu-se mai apoi in arhitectura bioclimatica de azi.
Citește și:

Un articol de Reka Rozsnyai

Vizionare placuta


Kudika
22 Septembrie 2008
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.