Setari Cookie-uri

Misterul amplasarii - Feng-shui

Unii spun ca Bruce Lee a murit, in 1973, pentru ca locuia intr-o casa cu ghinion din cartierul Kowloon, Hong Kong.

Pentru stabilirea armoniei, geomantii respecta reguli foarte precise de amplasare a obiectelor: spre nordul si in spatele oricarei constrictii trebuie sa se afle munti sau dealuri, iar catre sud o priveliste care sa contina apa curgatoare sau marea.

Facts:

- Orasul Interzis din inima Beijingului a fost construit conform prncipiilor Feng-shui: imparatii stateau pe tronul dragonului indreptat catre sud, primind astfel energia Ch’i;

- Dragonii de pe acoperisurile constructiilor, element principal al arhitecturii chinezesti, simbolizeaza puterea zeilor si sunt un mijloc eficient de indepartare a fortelor negative: tigrul alb este protectorul legendar al binelui, de aceea este intotdeauna alaturat dragonului;

- Culorile au de asemenea o semnificatie si un efect bine determinate: rosul exprima principiul activ "yang", simbol al vietii si al sinceritatii; galbenul, considerat candva culoare imperiala, simbolizeaza Pamantul si este reprezentantul fortei pasive "yin"
(folosit la inmormantari si pentru ornamentarea talismanelor); verdele semnifica tineretea, dezvoltarea si viata indelungata; albul este semnul puritatii, al penitentei si al doliului (este considerat element negativ, de aceea nu se foloseste pe suprafete mari, cum ar fi peretii caselor).

- Insula Hong Kong a fost denumita "Stanca golasa" de catre chinezi, pentru ca in Antichitate se credea ca are Feng-shui rau - devenise fief al piratilor asiatici. Lucrurile nu s-au schimbat nici dupa 1842, cand a fost preluata de britanici; dimpotriva, s-a degradat si mai mult. Abia in secolul al XX-lea, cand centrul comercial s-a mutat in mijlocul insulei (in fata avea apa, iar in spate era sustinut de munti) orasul a inceput sa prospere.

- Desi guvernul comunist chinez a descurajat practicarea acestei arte, Feng-shui s-a raspandit in Japonia, in sud-estul Asiei si, mai tarziu, si in alte parti ale lumii.

Copacul de buzunar si dialogul florilor despre viata

Ikebana

Pentru japonezi natura este sacra. In arta aranjatul florilor, europenii prefera cantitatea: cu cat mai multe flori, cu atat mai bine. La japonezi lucrurile stau altfel: ikebana, arta aranjamentelor florale, nu se practica pentru a crea impresie, ci are o semnificatie precisa, fiind structurata pe cele trei axe: om, pamant, cer, pe care se inscriu pozitiile tijelor.

Bonsai


Europa si America sunt spatii unde au aparut si s-au promovat in forta publicitatea si consumul la comanda. Goana dupa senzational si, in proces, alterarea unor notiuni traditionale, a impus formula fericirii ca obligatie, bazata mai mult pe principiul desacralizarii, al camuflarii tot mai accentuate a elementelor naturale, esentiale. Japonezii au ramas in mare parte indiferenti la partea nefasta a influentei mercantilismului generalizat, ramanand aproape de cadrul natural, fie el si in miniatura.

Tehnica

...bonsai-ului pare a fi incercarea de a cuprinde intreaga natura intr-o palma. Un puiet este tinut intr-un ghiveci mic, udat putin si contorsionat cu ajutorul unor sarme subtiri, pentru a crea senzatia unui copac vechi de 200 de ani… rareori mai inalt de 50 de cm.


Un articol de Alina Boicu


Articol sustinut de

Vizionare placuta


Kudika
1 Februarie 2007
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.