Setari Cookie-uri

Stiluri arhitecturale: Art Nouveau

Curentul Art Nouveau este o miscare romantica, individualista si antiistorica, raspandita in intreaga Europa intre anii 1890 si 1910.

Predilectie pentru asimetrie
O alta trasatura esentiala a arhitecturii 1900 o reprezinta predilectia pentru asimetrie, fie in distributia maselor de constructie, fie in detalii mai putin importante, cum ar fi amplasarea ferestrelor si a usilor. Aceste trasaturi erau in stransa concordanta cu pasiunea pentru Evul Mediu, in timp ce folosirea arcului deschis amplasat asimetric – folosit mai cu seama in arhitectura comerciala – se datora probabil, cel putin in parte, influentei arhitectului american Richardson. Pe de alta parte, arcul putin aplanat, cu o usoara rotunjire a bazei isi avea originea probabil in necesitatile structurale ale cladirilor masive, cum ar fi fabricile sau garile. Unul dintre exemplele cele mai mari si mai timpurii este Halle des Machines ridicata de Dutert si Contamin in 1889, la Expozitia Internationala de la Paris. Aceasta forma, care a fost introdusa initial din considerente tehnice, a fost continuata in cele din urma in scopuri pur estetice, evolutie ce urma sa devina una din trasaturile speciale ale arhitecturii Art Nouveau.
Sentimentul spatiului prin care disparea conturul precis al unei incaperi, contopindu-se imperceptibil cu cele invecinate, a reprezentat o alta caracteristica a arhitecturii 1900. Exemplul clasic il ofera Casa Mila, executata de Gaudi intre anii 1905-1907. Arhitectii stilului erau interesati si de relatia stransa dintre cladire si mediul inconjurator, adesea partea inferioara a cladirii creand iluzia ridicarii din teren.
Predilectie pentru simbolism
Cunoscand preferinta curentului Art Nouveau pentru simbolism, aceasta caracteristica poate fi privita ca o expresie a relatiei stranse dintre arhitectura si natura.
Fatade decorative
Este de mentionat in cele din urma, ca trasatura a arhitecturii Art Nouveau, tratarea fatadei ca o entitate decorativa dupa cum reiese, de exemplu, din lucrarile lui Paul Hankar executate la Bruxelles. Placile de ceramica, pe atunci la moda, erau extrem de folosite in acest scop de catre Otto Wagner la Majolika Haus din Viena, de Joseph Maria Olbrich la Darmstadt si la Paris de catre Alexandre Bigot si Jules Lavirotte.
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
25 August 2008
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.